IN THE HIGH COURT OF LAGOS STATE
IN THE LAGOS JUDICIAL DIVISION _
HOLDEN AT COURT 15 (FAMILY AND PROBATE DIVISION)
BEFORE HONOURABLE JUSTICE M. O. OBADINA (MRS.)

TODAY MONDAY THE 10™ DAY OF DECEMBER, 2018.

SUIT NO: LD/ADR/367/2015
BETWEEN: |

SAHARA ENERGY RESOURCES LIMITED ... CLAIMANT

AND

3%
=
MR. JACKSON UDE S
MR. BEN YOUNG g
UDUMA MBA &
POINT BLANK NEWS ... DEFENDANTS :
|
i
&
Lz
()

P A Rk

JUDGMENT

PROCEDURAL HISTORY.

The Claimant instituted this action by Writ of Summons and Statement
of Claim dated 15t October 2015. Pursuant to the leave granted on the
24th of November 2015, the Claimant filed an amended writ of summons
and statement of claim dated 30" day of November 2015 and filed on the
7t day of December 2015 claiming against the defendants jointly and
severally as follows:-

1. The sum of N1, 000, 000,000.00 (One Billion Naira) as damages for
the publication and circulation of libel contained in an article
maliciously written and published by the defendants of and
concerning the Claimant on the defendants” website
www.pointblanknews.com on 4t October, 2015 captioned: $50
Billion Oil Fraud: Diezani, Aluko, Aiteo, Sahara Energy, Omokore,
Wagbatsoma for trial.




2. The sum of N1,500,000,000 .00 (One Billion Five Hundred Million
Naira) as damages for the publication and circulation of libel
contained in an article maliciously written and published by the
defendants of and concerning the claimant on the defendants’
website www.pointblanknews.com on 6" October, 2015 captioned:
“How Sahara Energy fraudulently acquired Egbin Power Plant.”

3. AN ORDER directing the defendants to expunge forthwith the
defamatory/libelous words contained in the publication dated
October 4, 2015 and captioned: “$50 Billion Oil Fraud: Diezani,
Aluko, Aiteo, Sahara Energy, Omokore, Wagbatsoma for Trial”
written, published and disseminated/transmitted on the
defendants’ website www.pointblanknews.com at the following
URL: http://pninlhlanknews.com/pbn[exclusive /50billion-oil-
fraud-diezani-aluko-omokore-aiteo-sahara-energy-omokore-
wagbatsoma-for-trial/ OR IN THE ALTERNATIVE, to remove
and take down the entire publication, same being libelous of the
claimant.

4. AN ORDER directing the defendants to expunge forthwith the
defamatory/libelous words contained in the publication dated
October 6, 2015 and captioned: “How Sahara Energy fraudulently
acquired Egbin Power Plant” written, published and
disseminated/transmitted on  the  defendants’  website
www.pointblanknews.com at the following URL:
http:/ / pointblanknews.com/pbn/ exclusive/how-sahara-energy-
fraudulently-acquired-egbin-power-plant/ OR IN THE
ALTERNATE, to remove and take down the entire publication,
same being libelous of the claimant.

5. AN ORDER OF PERPETUAL INJUNCTION restraining the
defendants whether by themselves, agents, servants, privies or
otherwise from publishing or causing to be published, the said
words or any words similarly defamatory of the claimant.

6. Cost of this action on full indemnity basis.

CERTIFYED TRUE GOPY



The defendants were served the Originating Processes and subsequent
processes including hearing notices by substituted means by emailing
same to Jackson@pointblanknews.com.com, bengandyblow@gmail.com,
fidel947@yahoo.co.uk and editor@pointblanknews.com pursuant to the
leave granted by this Court on the 17th of February 2016. The Court had
earlier granted leave to serve them by courier on the 24 of November
2015 but the processes were returned un-delivered because the address
of the defendants on their website at 224 W.35th Street, New York, NY
10001, U.S.A was found invalid by DHL Courier Service.

The defendants did not defend the action. The case was accordingly set
down for trial.

TRIAL

Trial commenced on the 8 day of February, 2018. CW1 was Emmanuel
Gbahabo, General Manager of the Claimant. He adopted his Statement

on oath sworn on 15" of October 2015. Same was accepted as his
evidence.

I hereby reproduce excerpts of his testimony-

“I am Emmanuel Gbahabo. I live at Victoria Garden City, House
24, Road 13. I am a General Manager in the employment of Sahara
Energy Resources Limited the claimant on record and Head of the
Legal Department of the Claimant company. The claimant is a
privately owned company incorporated under the Laws of the
Federal Republic of Nigeria, and having its registered office at No.
7 Oluwa Road, Ikoyi, Lagos. The claimant is a leading oil trading
company and an affiliate of the Sahara Group of companies, a
conglomerate with substantial interests in Power, Energy, Gas and
infrastructure and actively operating in the downstream,
midstream, upstream, infrastructure and power sectors. The
claimant has offices overseas and customers in Nigeria, Ghana,
Cote D’iviore, United Arab Emirates, United Kingdom,
Switzerland and Singapore, as well as substantial business
interests and contracts in the United States of America.

coPY

CERTIFIED TRUE



The 1%, 2n¢ and 3" defendants are journalists and respectively hold
positions of “Publisher”, “Senior Editor, Africa” and “Editor, Nigeria” in
the  publication of  contents  hosted  on the  URL
www.pointsblanknews.com. The 1st, 2n¢ and 3 defendants jointly and
severally manage, control, edit, and transmit/disseminate all contents
found on the website.

The 4th defendant owns  and hosts  the website
www.pointsblanknews.com an online news and information resource
center, with its head office at 224 W.35% Street New York, NY 10001,
USA.

On October 4, 2015, the defendants published and disseminated on the
website - www.pointsblanknews.com a publication captioned: “$ 50
Billion Oil Fraud: Diezani, Aluko, Aiteo, Sahara Energy, Omokore,
Wagbatsoma for Trial”, which contains several false, defamatory, and
injurious statements in connection with an alleged impending trial of a
former Minister of Petroleum Resources, Mrs. Dieziani Allison
Madueke, for fraud and money laundering,.

In the said publication, the defendants wrote, published and
disseminated of and concerning the claimant, on the website
www.pointsblanknews.com, particularly on the LEL:
http:/ / pointsblanknews.com/ pbn/exclusive/50bi|lion-oil-frfaud-
diezani-aluko-omokore-aiteo-sahara-energy-omokore-wagbatsoma-for-
trial/ the following false, defamatory and injurious words:

“$50 Billion Oil Fraud: Diezani, Aluko, Aiteo, Sahara Energy, Omokore,
Wagbatsoma for Trial”

I

.. others slated to face trial for varying degrees of fraud and money
laundering are: Transfigura which is unable to account for $80million,
Ontario Oil which defrauded the oil sector of $135 million, Aiteo
$150million, Sahara Energy $120 million and Ocean Marines, PPP Fluid
Mechanics. Those linked to the companies are: Tonye Cole, Tope
Osinubi, Ade Odunsi, Tunde Ayeni, Idahosa Wells Okunbo, Walter
Wagbatsoma, Benny Peters”.

That the words complained of at
http:// pointsblanknews.com/ pbn/exclusive/ 50billion-oil-fraud-
diezani-aluko-omokore-aiteo-sahara-energy-omokore-wagbatsoma-for-

4

CERTIFIED TRUE COPY



trial/ were in their natural and ordinary meaning, meant and were
understood to mean that the claimant and its directors were slated to
face trial for varying degrees of fraud and money laundering and
particularly for defrauding the oil sector to the tune of $120million
connected with a $50 billion of fraud alongside Diezani, Aluko, Aiteo,

Omokore, Wagbatsoma.

Curiously, on October 6, 2015, barely 48 hours after its initial
publication, the defendants launched another scathing and malicious
attack against the person and good will of the claimant on the website.
By a publication captioned:” How Sahara Energy fraudulently acquired
Egbin Power Plant”, the defendants wrote, published and disseminated
of and concerning the claimant, the following false, defamatory and
injurious words on the website www.pointsblanknews.com particularly
on the URL: http://pointblanknews.com/pbn/exclusive/how-sahara-
energy-fraudulently-acquired-egbin-power-plant/

“Fresh facts have emerged as to how Sahara Energy, an oil services
company, fraudulently acquired the biggest power plant in
Nigeria at Egbin, Jjede, in Lagos State. Sahara Energy, owned by
Tope Shonubi, Tonye Cole, and Ade Odunsi, is one of the big
players neck deep in the large scale fraud in the oil sector. The trio
benefited immensely from former petroleum minister, Diezani
Alison-Madueke’s sleazy administration. - Pointblanknews.com
learnt that the $1.2 Billion asset was purchased for a paltry sum of
$470 million with the connivance of some rogue officials...

NNPC had requested Sahara Energy, with its Switzerland
subsidiary, Sahara International Pte Limited at 7, Quai du Mont-
Blanc, Geneva to refund N6.034 billion ($37.55 million) of
subsidies unless a ‘credible explanation” can be provided on the
subject it oil swap transactions. They never did.

A Swiss report stated that Sahara Energy is entirely unable to
justify a bank statement showing another $33.7million while it is
among the companies that have not imported the quantities that
they should haye but who have nevertheless been able to continue
their importing activities with flagrant impunity...

CERTIFYED TRUE COPY



The Egbin Power Plant was sold on the basis of a willing buyer
and willing seller basis while all the other power plants were sold
via bids from various investors. The intended sale was not
announced to the potential investors thereby making the
transaction less than transparent.

Also, the NERC rule specifically dictates that no’ distribution
company should own more than 20MWs of generation.

The Sahara group via KEPCO Energy Limited owns majority
shares of both the Egbin Power Plant and lkeja Distribution
Company. Do understand that these rules were put in place to

protect the country.

Owning the largest power plant and distribution company in the
country definitely poses a national security risk and could be used
as economic sabotage if and when the company is negotiating with
the Government. This is evident with the numerous threats made
by Sahara to NERC that it will refuse to pay the Bulk Trader
collections from its Ikeja Disco if Egbin is not paid in full. Actions
like this could severely hamper the privatization process. This
transaction submitted to the EFCC in December 2007 but never

followed up upon...”

CW1 testified  that the  words  complained of  at
http:/ / pointblanknews.com/ pbn/ exclusive/how-sahara-energy-
fraudulently-acquired-egbin-power-plant/ were in their natural and
ordinary meaning, meant and were understood to mean as follows:-

i The claimant acquired Egbin power plant, ljede in Lagos State
by means of fraud;

ii.  The claimant is neck deep in the large scale fraud in the oil
sector;

iii.  The directors of the claimant benefited immensely from former
petroleum _minister; Diezani  Alison-Madueke’s sleazy
administration;

CERTIFyED TRUE copy



1v.

vi.

Vi1.

Vil

1.

X1,

oAl

Egbin power plant was purchased with the connivance of some
rogue officials;

NNPC had requested the claimant, with its Switzerland
subsidiary, Sahara International Pte Limited at 7 Quai du Mont-
Blanc, Geneva to refund N6.034 billion ($37.55 million) of

subsidies and they never did;

The claimant is entirely unable to justify a bank statement
showing another $33.7 million.

The claimant is among the companies that have not imported
the quantities of petroleum products that they should but who
have nevertheless been able to continue their importing

activities with flagrant impunity;

The claimant and its affiliated companies via KEPCO Energy
Limited owns majority shares of both the Egbin Power Plant

and Ikeja Distribution Company;

The claimant poses a national security risk and is capable of
economic sabotage against the Government of Nigeria;

The claimant is in the habit of threatening NERC and has made
numerous threats to the industry Regulator NERC that it would
refuse to pay legitimate collections to the Bulk Trader;

The claimant’s actions threaten the privatization process in

Nigeria;

This transaction has been on the fore front of many allegations
including a petition to the EFCC in December, 2007 but was
never followed up upon by the EFCC.

He testified that at all material times, the website was open to general
access by any user of the World Wide Web and attracts a wide range of
viewers from all over the globe. At all relevant times the World Wide
Web had millions of users all of whom had free and open access to the
words complained of. It can be inferred that a large but unquantifiable

7

CERTIFIED TRUE coPY



number of users read the publications. In particular the defendant
transmitted and published or caused to be transmitted and published
the articles captioned “$50 billion oil fraud: Diezani, Aluko, Aiteo,
Sahara Energy, Omokore, Wagbatsoma for Trial” and “How Sahara
Energy fraudulently acquired Egbin Power Plant” to the claimants
Business partners, bankers, and employees and their families and
friends in Lagos within the jurisdiction of this Honourable court.

By the defendant’s own account, the website can be assessed by a
“minimum (of) half a million page views from fifty thousand unique
visitors daily”. The words set out in paragraphs 8 and 10 above were
transmitted and/or caused to be transmitted and published by the

defendants at terminals on the World Wide Web from the date of their
publication till date.

Further or alternatively as the defendants well knew, once the articles
were published on the World Wide Web, they could and would be
accessed by a substantial but unquantifiable number of subscribers to
the following other online news websites in Nigeria and around the
world: www.nairaland,com, www.abusidiqu.comy;
www.news247.com.ng, www.nigerianewspapers.com and
www.naijadailies.com, all of which have equally republished the words
complained of at the following URLs:
i. http:/ /www.nairaland.com/2641269/50billion-oil-fraud-
diezani-aluko;
ii.  http://abusidiqu.com/50billion-oil-fraud-diezani-5-others-to-
face-trial/;
iii.  http://www.news247.com.ng/news/50billion-oil-fraud-
embattled-diezani-in-soup/;
iv.  https://nigerianewspapers.com.ng/how-sahara-energy-
fraudulently-acquired egbin plant/ and
V. http:/ /naijadailics.com/How-Sahara-Lnergy-fraudulently-
acquired-Egbin plant/

The defendants knew and intended that the said articles should be so
republished and/or such republications were the natural and probable

consequences of the defendants’ publications of the articles on the
World Wide Web.

CERTIFIED TRUE COPY



The claimant limits its claims for foreign publication to the foreign
countries set out above where the offending publications are also
actionable.

Without verification as to the genuineness, veracity or authenticity of the
material facts contained in the above publication, the defendants
recklessly and maliciously published and disseminated thé above false
and injurious statements against the business reputation of the
claimants.

Upon the publication of the erroneous and the injurious contents, the
claimant promptly wrote letters to the defendants dated 5" and 8"
October 2015, respectively demanding that the libelous words be
expunged or the entire publications be taken down, in order to curtail
the already spiraling damage to the Claimant’s goodwill being caused
by the publication. The claimant’s letters were sent via email to the 1+
defendant’s official email address:jackson@pointblanknews.com on the
7th and 8t October, 2015 respectively, and the said letters were duly
acknowledged on the same date. Regrettably, the defendants have
failed, refused and/or neglected to comply with the claimant’s
reasonable and noble request. At all material times prior to the
institution of this action, the defendants have published and continue to
publish and disseminate the said libelous publication to the injury of the
claimant’s business.

PARTICULARS OF LIBEL

None of the above inferences from the defendant’s publications about
the claimant is true. The defendants recklessly and maliciously
published and disseminated the said publications without recourse to
the claimant in order to confirm the veracity or authenticity of the
contents of the publication.

Tonye Cole, Tope Osinubi (referred to as “Tope Shonubi” in the second
publication), and Ade Odunsi all referenced and highlighted in the
above excerpts from both publication, are the founding
partners/ proprietors; and remain the alter-ego of the claimant. The
defendants’ know, or at least is expected to know, that any disparaging
comments addressed to them will injuriously impact on the business
interest and goodwill of the claimant.

9

CERTIFYED TRUE COPY



The claimant reasonably believes that both publications by the
defendant’s were deliberately designed to damage its reputation and
that of its affiliated companies in the market place as well as divert
business away from it and its affiliated companies.

The defendants made no attempts to verify the authenticity of the
material facts prior to their publication and circulation knowing fully
well that the statements will tarnish the reputation of the claimant.

By uploading the said libelous publications on its website, the
defendants knew, or at least is reasonably expected to know, that the
publications could be, and would be assessed by a large but
unquantifiable number of subscribers to the World Wide Web with
millions of users, all of whom have access to the words complained of.
The publications were accessed and downloaded by a large but
unquantifiable number of subscribers to the World Wide Web with
millions of users, all of whom have access to the words complained of.

The publications were accessed and downloaded by a large but
unquantifiable number of people from all over the globe and
particularly in Lagos, within the jurisdiction of this Honourable court.

Given the large number of Media Partners associated with the
defendants, and the high traffic and visits to its website by the public,
the defendants knew and intended that the libelous publications would
be republished and/or such republication was the natural consequence
of the defendants’ upload of the publication on its website. As at the
time of institution of this action, the publication has been republished on
the aforementioned websites, each of which has its own wide spread
outreach.

The publications were, by their ordinary and natural meaning calculated
to undermine and lower the claimant in the estimation of every right-
thinking member of the society. The said publications were recklessly
published and disseminated to third parties and are highly
defamatory/libelous of the claimant.

In the consequence, the claimant’s reputation has been seriously
damaged. Since the publications were uploaded on the website, the

10

GEBTIFIED TRUE GOPY



claimant’s proprietors, executives and staff have received calls and
enquiries from friends, relatives and business partners all over the globe,

especially in Lagos, Nigeria.

The claimant reasonably believes that unless the defendants are
restrained by the court, the court will further publish or cause to be
published the said or similar words defamatory of the claimant.”

The following documents were tendered and admitted in evidence-

1. Pointblank News publication of 4t October (Exhibit C1).
> Point Blank News publication of 6t October, 2015 (Exhibit C2).

3. Point Blank news document titled “ About us” (Exhibit C3)

4. Fmail correspondence dated 7/10/15 (Exhibit C4)
5. Email correspondence of 8/10/15 and attachments (Exhibit C5)

6. Email correspondence of 7/10/15 (Exhibit C6)
7. Email correspondence of 8/10/15 (Exhibit C7)
8. Email correspondence of 9/10/15 and attachments (Exhibit C8)
9. Certificate accompanying computer generated evidence. (Exhibit
C9).

At the conclusion of trial, Claimant counsel filed and served his final
written address. It is dated the 25% day of May, 2018. Two issues were

formulated for determination to wit:-

a. Whether the claimant has established a case of libel for which the

defendants are liable.

b. Whether the claimant is entitled to an award of damages.

On the first issue, claimant counsel relied on several cases on what a
claimant must prove to succeed in an action for libel. He relied
particularly on EKONG v OTOP (2014) 11 NWLR (Pt. 1419) Page 568

where it was held:-

11

CERTIFIED TRUE coPy



“ In an action for libel, the plaintiff must prove that the defendant
published in a permanent form a statement, the statement referred
to the plaintiff, the statement conveys defamatory meaning to
those to whom it was published, that the statement was
defamatory of the plaintiff in the sense that- it lowered him in the
estimation of right-thinking members of the society; it exposed
him to hatred, ridicule or contempt; it injured his reputation in his
office, trade or profession; or it injured his financial credit”

Counsel submitted that there is no doubt that the contents of Exhibits C1
and C2 which are in writing in permanent form and which referred
directly to the claimant and its proprietors are in their natural, literal
and ordinary meaning capable of and indeed intended to make or
portray the claimant as being fraudulent thereby lowering its estimation
in the eyes of every right - thinking members of the society.

The natural conclusions that any reasonable person will make from the
statements in Exhibits C1 and C2 is that the claimant is a dishonest
entity that cannot be trusted and that the claimant carries on its activities
in a fraudulent manner which was why it fraudulently procured its
acquisition of the Egbin power plant, ljede in Lagos State.

Learned counsel submitted further that the claimant led incontrovertible
evidence to prove that Exhibits C1 and C2 were published to an
unquantifiable number of people via the website and that CW1 gave
evidence that claimant’s proprietors, executives and staff received calls
and enquiries from friends, relatives and business partners all over the
globe regarding the accusations leveled against the claimant in the said

articles.

On the second issue, learned counsel submitted that in an action for libel
the claimant needed not prove damages but only needs to prove that the
statement complained of is libelous. In the instant case, where a
defamatory statement is made against a company suggesting that the
company conducted its business in a dishonest or improper manner
such a company can successfully maintain an action for damages
without proof of special damages.

In claimant's case, the harm done to the claimant was compounded by
the fact the claimant is a global brand with offices in other parts of the

12

CERTIFYED TRUE GOPY



world as well as substantial business interests and contracts in the
United States of America. The defendants showed no atom of
repentance after publishing the defamatory articles in the Exhibits C1.

Learned counsel urged the court to hold that: -

1. The claimant has made out a case of libelous publication against
the defendants; and accordingly,

2. The claimant is entitled to damages against the defendants jointly
and severally.

The sole issue for my determination is whether the Claimant is entitled
to the reliefs claimed in this action.

Libel was defined in the case of Guardian Newspaper Limited vs. Ajeh
(2011) Vol. 3 and 4 MJSC 104 as at 140 per Fabiyi JSC at page 140-

"as a method of defamation expressed by print, writing, pictures or
signs; any publication that is injurious to the reputation of
another, a false and unprivileged publication in writing of a
defamatory material; a malicious written or printed publication
which tends to blacken a person’s reputation or to expose lim to
public hatred, or ridicule, contempt or to injure him in his

business."

In OLAJOGUN & ORS v. AGORO (2014) LPELR-24040, the Court of
Appeal per Olagunju JCA held: -

"The case at hand is that of libel. Libel is defamation in writing or
some other permanent form such as a tape or video recording,
radio or television. Broadcast and computer generated
transmission are also in the category of libel. Libel is actionable
per se, that is without the need to prove special or actual damage -
see the case of Labati v. Badmus (2007) 1 NWLR (PT. 1014) 199."

The publications comiplained about by the Claimant are by defendant’s

world wide web transmission at:-

13

CERTIFIED TRUE COPY



littp://poin tsblanknetws.com/pbusexclusive/500bil liou—()il—_ﬁrmul-diazmzz'—nluko—
omokore-aiteo-sahara-energy-omokore-wagbatsoma-for-trial/

http://poin thlanknews.com/pbnfexclusive/how-sahara-energy-fraudulently-
acquired-egbin-power-] lant/

The publications were downloaded and printed and were tendered at
the trial by CW1 as exhibits C1 and C2. Certificate accompanying

computer generated evidence pursuant to Section 84 of the Evidence Act
2011 is Exhibit C9.

The Supreme Court have stated in several cases that it is of necessity in
an action for defamation either in libel or slander, that the actual words
complained of and not merely their substance must be set out verbatim
in the statement of claim for it is on the perusal of the actual words

complained of as pleaded that the court will determine whether or not
the words convey defamatory meaning,.

See Akin Olaifa v Gabriel AdedejiAina (1993) 4 NWLR (Part 286) Page

192 at 200, Sketch Publishing Company Limited v Ajagbemokeferi
(1989) 1 NWLR (Pt. 100) 678 at 695.

See also Olaniyi v Elero (2007) 8 NWLR (Pt.1037) 517, Guardian
Newspapers Ltd & Anor v. Ajeh (2011) 4 5.C (Pt. IT) 69.

The Claimant pleaded the words said to be libelous in the statement of
claim and CW1 gave evidence on same as reproduced earlier.

I refer to paragraphs 5 and 8 of the Amended statement of claim.

The 1%t to 3 defendants are the Publisher, Senior Editor Africa and
Editor Africa of the 4t defendant which is an online news media. | refer

to 4th defendants publication titled “ About us” tendered as exhibit C3.In
the publication, the defendants stated: -

“PointBlank News.com is an independent online news magazine
created to bring about more professionalism in online journalism.
It has no affiliation with any political party, ethnic groups,
religious or social groups within the United States or anywhere in

14

CERTIFIED

TRUE COPY

o



the world. PointBlankNews.com is primarily committed to the
freedom of speech, the fundamental human rights and the
journalism ethical responsibility of balance reporting.

Basically, we are out to promote developmental journalism and
create an enabling environment for people to be able to interact,
share opinions and proffer solutions to the many political, social
and economic problems facing Nigeria and Africa at large. *

The claimant sent emails and letters to the 15t and 4" defendants to take
down and expunge the libelous publication from their website and
retract the publication in at least two national newspapers failing which

legal proceedings will be instituted in New York and in Nigeria. [ refer
to exhibits C4, C5 and C8.

The 15t defendant received the correspondence and in Exhibits C6 and
C7 replied CW1 stating that he is not at his desk and will reply as soon
as he returns to his desk. He never did.

CW1 testified that the Claimant is a leading oil trading company and an
affiliate of the Sahara Group of companies and has offices overseas and
customers in Nigeria, Cote D Ivoire, United Arab Emirates, United
Kingdom, Switzerland and Singapore as well as substantial business
interest and contracts in the United States of America.

He stated that on account of the publications, the claimant’s proprietors,
executives and staff have constantly received calls and enquiries from all
over the globe expressing serious concerns which have impacted
negatively on the goodwill of the Claimant.

Beyond the mere ipse dixit of CW1, there is no evidence of the alleged
serious concerns from all over the globe by Claimant’s business
associates before this Court.

In ACCESS BANK PLC v. MRS CECILIA AJAYI (2018) LPELR-43813,
an appeal against the decision of this Court which was upheld by the
Court of Appeal Lagos Division, the Court of Appeal held that there
must be proof by way of evidence that a third party read the publication
and the publication made him have less respect for the claimant.

15

cepTiRiED TRUECOPY



The case of CHIEF SEN. LUKA GWOM & ANOR V PRINCE S.A.
OROKOYO (2015) LPELR-24823(CA) was referred to.

The Court of Appeal held that since the Respondent in that case did not
call anybody or a third party to show that the defamatory publication
was read, that omission is fatal to the case of the Respondent. The
opinion of the damaging effect of the publication cannot come from the

Respondent alone. Reputation damaged is naturally the opinion of third
parties and not the person affected.

The Court of Appeal referred to OGBONNAYA V FIRST BANK

NIGERIA PLC (2015) LPELR 24731 (CA) where OBASEKI-ADEJUMO,
JCA held thus:-

“Let me hasten to say here again that it is the impression a third
party forms of the Plaintiff allegedly defamed that is relevant and

not that which the Plaintiff forms of himself. Therefore, unless
and until it is shown that a third party expresses his impression in

relation to the alleged defamatory material, there cannot be any
defamation in the legal sense”

I am properly guided by these pronouncements of the Court of Appeal.

In AROMOLARAN v. AGORO (2014) LPELR-24037, the Supreme
Court while restating the essential ingredients that must be proved by a

plaintiff before he can succeed in a claim for libel, His Lordship Peter
Odili JSC held thus on the point:-

"In this I seek refuge in the case of Iwueke v 1. B. C. (2005) 17 NWLR
(Pt.955) 447 at 482 wherein this court held thus: -

"For a plaintiff to succeed in libel, there must be proof by evidence

of a third party of the effect of the alleged publication on him, i.e.
the reaction of a third party to the publication”

The Claimant exhibited the reactions of some unknown and unnamed
Nigerians who read the publications. I refer to portions of exhibits C1
and C2 showing the comments of the readers. The reactions appear to be

by ordinary Nigerians not by people in the industry where the Claimant
is a key player. Nevertheless, publication and reaction by third parties

16

CERTIFIED TRUE COPY



who commented that all thieves must be brought to book and so on,
have been established.

Courts are entitled to consider what damages that would adequately
compensate a successful plaintiff who has been libeled. The assessment
of damages that will be awarded does not depend on any legal rules
rather it is governed by all the circumstances of the particular case. See
Atoyebi v Odudu (1990) 6 NWLR (Pt. 157) 384. referred to by Aderemi
J.C.A in Basorun v Ogunlewe (2000) 1 NWLR (Pt.640) Page 221 @ 236.

In defamation cases, general damages is inferred. It need not be
specifically proved.

The particulars of what the Courts are to take into account the

assessment of damages are set out in BENUE PRINTING &
PUBLISHING CORPORATION V ALHAJI UMARU GWAGWADA
(1989) 4 NWLR (Pt. 116) 439 at 454 as follows:-

k Recklessness of the publication
2. Plaintiff standing in the society
5 Failure of the defendant to amend

4. The whole conduct of the defendant from the time the libel was
published down to the moment of the Court's verdict

5. An anticipatory pecuniary loss or social disadvantage and natural
injury to the feelings of the plaintiff.

6. The decline in the purchasing value of the naira.

See also Oduwole v. West (2010) 10 NWLR (Pt. 1203) 598 S.C

| have considered these principles. Despite being served emails asking
for retraction of the publications and acknowledging receipt, the
defendants did not retract the stories and did not defend this action.

It is trite that where evidence given by a party to any proceedings or by
his witness is not challenged by the opposite party who had the
opportunity to do so, it is always open to the Court seised of the

17

GERTIFIED TRUE COPY,



proceedings to act on the unchallenged evidence before it. The onus of
proof in such a case is naturally discharged on a minimal of proof.

Omoregbe v Lawani (1980) 3 - 4 SC 108 at 117, Asafa Foods Factory v.
Alraine (Nigeria) Limited (2002) 5 S.C (Pt. I) 1

In their ordinary and literal meaning, the publications are defamatory of
the claimant and the claimant can maintain an action for damages. |
refer to Inland Bank (Nigeria) Plc v F & S Company Limited (2010) 15

NWLR (Pt. 1216) 410 referred to by Claimant counsel in his final
address.

In the light of all the above and after considering the circumstances of
this case, I hold that the publications of the defendants in PointBlank
News.com on the 4t and 7 of October 2015 captioned “$50 Billion Oil
Fraud: Diezani, Aluko, Aiteo, Sahara Energy, Omokore, Wagbatsoma for
Trial and “How Sahara Energy fraudulently acquired Egbin Power
Plant” are defamatory of the claimant. The natural and literal meaning
any reasonable man will give to the publications are as stated by CW1 in
his evidence in chief. Being a publication on world wide web, an
unidentifiable number of people apart from those who wrote their

comments would have read the publication and formed their opinion of
the Claimant.

| accordingly hold that the Claimant is entitled to judgment.

I give Judgment to the Claimant as follows-

1. T award the sum of N50m ( Fifty Million Naira) as damages for the
publication and circulation of libel contained in an article
maliciously written and published by the defendants of and
concerning the Claimant on the defendants’ website
www.pointblanknews.com on 4% October, 2015 captioned: $50

Billion Qil Fraud: Diezani, Aluko, Aiteo, Sahara Energy, Omokore,
Wagbatsoma for trial.

I award the sum of N50m (Fifty Million Naira) as damages for the
publication and circulation of libel contained in an article
maliciously wrjtten and published by the defendants of and
concerning the claimant on the defendants” website
www.pointblanknews.com on 6 October, 2015 captioned: “How
Sahara Energy fraudulently acquired Egbin Power Plant”.

18

CERTIFIED TRUE COPY



3. I make an ORDER directing the defendants to expunge forthwith
the defamatory/libelous words contained in the publication dated
October 4, 2015 and captioned: “$50 Billion Oil Fraud: Diezani,
Aluko, Aiteo, Sahara Energy, Omokore, Wagbatsoma for Trial”
written, published and disseminated/transmitted on the
defendants’ website www.pointblanknews.com at the following
URL: http://pointblanknews.com/pbn/exclusive /50billion-oil-
fraud-diezani-aluko-omokore-aiteo-sahara-energy-omokore-
wagbatsoma-for-trial/ OR IN THE ALTERNATIVE, to remove

and take down the entire publication, same being libelous of the
claimant.

4. | make an ORDER directing the defendants to expunge forthwith
the defamatory/libelous words contained in the publication dated
October 6, 2015 and captioned: “How Sahara Energy fraudulently
acquired Egbin Power Plant” written, published and
disseminated/transmitted on  the defendants’"  website
www.pointblanknews.com at the following URL:
http:/ / pointblanknews.com/ pbn/exclusive/how-sahara-energy-
fraudulently-acquired-egbin-power-plant/ OR IN  THE
ALTERNATE, to remove and take down the entire publication,
same being libelous of the claimant.

CERTIFIED TRUE COPY,

5. I make an ORDER OF PERPETUAL INJUNCTION restraining the
defendants whether by themselves, agents, servants, privies or
otherwise from publishing or causing to be published, the said
words or any words similarly defamatory of the claimant.

6. N500,000.00 (Five Hundred Thousand Naira) cost of this action.

4 V.
Hon. Just i x Obadina&r—s?))
Judge

10/12/2018.

Counsel:

Sadiku Ilegieuno with C. C. Ogbu Esq, for the Claimant.

No other appearance.
F



